Tuesday 25 February 2014

Nokturia: Atasi Kerap Kencing Malam


Nokturia (Pengencingan waktu malam)


Nokturia didefinisikan sebagai kekerapan terjaga pada waktu malam untuk berkencing. Nokturia adalah risiko kesihatan kerana mungkin terdapat punca yang menjejaskan kesihatan, selain menyebabkan pesakit tidak mendapat tidur yang berkualiti. Ia dijangka bahawa orang tua mempunyai insiden nokturia lebih tinggi yang mungkin disebabkan oleh pundi kencing lemah. Bagaimanapun, ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang muda menghidapi nokturia.

Sebab-sebab
Punca-punca kekerapan pengencingan waktu malam termasuklah

1. Peningkatan penghasilan kencing bagi orang tua, pesakit kencing manis, ginjal dan jantung
2. Kapasiti pundi kencing merosot bagi mereka yang menghidapi masalah prostat (bagi lelaki sahaja) atau sembelit
3. Pundi kencing terlalu aktif, fibroid rahim atau menopaus

Apa yang anda boleh lakukan?

Simpan satu rekod berapa banyak cecair yang anda minum, berapa kali anda berkencing dan jumlah air kencing anda. Jika pengencingan waktu malam berlanjutan selama beberapa hari, penasihat perubatan boleh menjalani ujian untuk mengetahui punca kemungkinan.

Perubahan Gaya Hidup
Perubahan gaya hidup berikut boleh membantu;
1. Kurangkan pengambilan cecair 4 jam sebelum waktu tidur
2. Elakkan minuman alcohol dan kafeina pada waktu petang
3. 
Pastikan diri anda hangat dengan menggunakan selimut atau pakai stoking apabila anda tidur dalam persekitaran yang sejuk.

Produk-produk Forever yang Boleh Membantu
Disebabkan tidur yang kurang baik, sistem imun semulajadi badan menjadi lemah. Forever Aloe Vera Gel mengandungi ciri-ciri peningkatan sistem imun badan semulajadi yang ditemui dalam Acemanan. Ia mengandungi 200 kompaun termasuklah asid amino, vitamin dan mineral untuk kesihatan yang baik.

Tidur yang kurang mencukupi meningkatkan beban hati dan ginjal. Forever Lycium Plusmengandungi herba yang bermanfaat untuk kesihatan hati dan ginjal. Ia juga sangat tinggi dalam antiosidan.


Vitolize Men’s dan Vitolize Women’s mengandungi kombinasi herba, vitamin, mineral dan antiosidan.  Vitolize Men’s mengandungi Pygeum dan Saw Palmetto yang mengekalkan kesihatan prostat, justeru membantu dalam pengencingan yang lancar. Vitolize Women’smengandungi kranberi, yang mengalakkan kesihatan saluran kencing dan mengawalatur hormon, justeru meningkatkan kesejahteraan dan kesihatan emosi.


Forever Bee Pollen membekalkan tenaga segera dan kaya dengan Vitamin B Kompleks, khasnya B6 yang memainkan peranan penting dalam mengawalatur mood dan metabolism tenaga.

Forever Bee Honey adalah 100% madu tulen, mentah dan tidak diproses, mengekalkan kesemua mineral dan vitamin penting yang diperlukan oleh badan. Ia mengandungi enzim yang baik untuk sistem pencernaan dan penyerapan makanan.
012 9898714 @ 013 9845898

No comments:

Post a Comment