Monday 14 April 2014

Madu Lebah, Bee Honey FLP


Forever Bee Honey

SKU: Forever Bee Honey. Category: .

FOREVER BEE HONEY adalah madu mentah yang 100% tulen. Ia tidak dimasak, tidak ditapis, tidak diproses, dan dikekalkan kandungan semulajadi royal jelly dan debunganya. Ia mengandungi 16 jenis asid amino, karbohidrat, vitamin, mineral dan enzim, dan adalah sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Suatu pemanis yang berkhasiat dan semulajadi, ia adalah mudah dicerna.
Mengandungi 70 kalori setiap sudu besar



.
 TENTANG MADU





Kemukjizatan Lebah dan Madu dalam Al-Quran


Segala sesuatu yang diciptakan Allah SWT. Pasti tidak ada yang sia-sia. Di antara ciptaan Sang Khalik yang istimewa adalah lebah. Serangga yang satu ini menempati posisi penting di banding serangga lainnya. Tak heran jika lebah dijadikan salah satu nama surat dalam al-Quran. 

Surat ke-16 dalam al-Quran adalah An-Nahl,  yang berarti lebah.  Secara khusus, surat Makiyyah tersebut di namakan An-Nahl atau lebah, karena pada ayat ke-68 terdapat Firman Allah SWT yang berbunyi, (maksudnya) 

Dan Tuhanmu mengilhamkan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat yang dibikin manusia.

Lebah memang special. Ia merupakan makhluk Allah yang banyak memberi manfaat dan kenikmatan kepada manusia.
Persamaan Madu yang Dihasilkan Lebah dengan Al-Quranul Karim

…Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan.” (QS. An-Nahl: 69)



Dalam al-Quran, madu pun menjadi sebahagian kenikmatan surga sebagai balasan bagi orang-orang yang beriman dan bertaqwa. 



Perumpamaan jannah yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertaqwa yang didalamnya terdapat sungai-sungai dari air yang tiada berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamar yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring; dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Rabb mereka, (Apakah) itu sama dengan orang yang kekal dalam jahannam dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong susnya?” (QS. Muhammad : 150)


Aktiviti mengumpul madu kononnya sudah berlangsung sejak 10,000 tahun yang lalu. Bukti yang mengandungi pendapat ini adalah penemuan gambar pada dinding di sebuah gua di Valencia, Sepanyol. Gambar tersebut memperlihatkan dua laki-laki menggunakan tangga yang diperbuat daripada sejenis rumput liar sedang meraih sarang lebah berisi madu. Pada awalnya, manusia lebih memanfaatkan madu sebagai makanan. Kemudian, pemakaian madu tidak lagi terhad hanya digunakan sebagai pemanis.
Khasiat Madu
1. Madu untuk Sumber tenaga
Pada masa lalu, para atlet Romawi dan Yunani kuno meminum madu sebelum dan sesudah bertanding sebagai ubat untuk stamina dan pemulih tenaga. Selama berabad-abad madu memang dikenal sebagai bahan bakar para olahragawan ini kerana madu mengandungi gula yang cepat diserap oleh sistem pencernaan jadi madu adalah sumber tenaga segera.Hingga kini, dalam dunia sukan madu diberikan sebelum pertandingan dan sebagai pengganti karbohidrat yang digunakan pada masa latihan.
2. Madu berkesan sebagai glukosa
Hasil penyelidikan yang dikeluarkan sebuah jurnal kesihatan menyebutkan kadar glycemic index (GI ukuran untuk mengukur kesan negatif makanan dalam gula darah) yang rendah pada madu melambatkan penyerapan gula dalam darah sehingga lebih menyihatkan sistem pencernaan dan memastikan ketersediaan karbohidrat selama bersenam. Sementara itu, Makmal Pemakanan di Universiti Mempish menyatakan bahawa madu berkesan sebagai glukosa pengganti karbohidrat selama pemanasan.
3. Madu untuk Penyembuh luka
Dalam dunia perubatan masyarakat Yunani dan Rom mempelopori penggunaan madu untuk merawat hidung tersumbat sementara itu bangsa Mesir kuno menjadi pelopor penggunaan madu untuk mengubati luka. Mereka membuat salep dari madu untuk mengubati luka bakar dan luka akibat tusukan benda tajam.
4. Madu Sebagai antibiotik
Setelah ribuan tahun digunakan, khasiat madu sebagai ubat luka terungkap secara ilmiah.Madu bekerja sebagai antibiotik semulajadi yang mampu mengalahkan bakteria mematikan. Madu sangat asam sehingga tidak sesuai untuk pertumbuhan dan pembiakan bakteria.Madu menghasilkan hidrogen peroksida yang merupakan anti septik luar biasa. Proses osmosis di dalam madu membasmi bakteria. Kekentalan madu yang sedikit mengandung air menghasilkan proses osmosis menyerap air dari bakteria pada luka dan luka bakar  tak ubahnya spons menyerap air. Madu mengeringkan bakteria sehingga bakteria sukar berkembang.
5. Madu untuk Membunuh kuman
Kandungan pemakanan yang luar biasa antara lain asam amino bebas dalam madu mampu membantu penyembuhan penyakit. Madu mengandung zat antibiotik yang berguna untuk mengalahkan kuman patogen penyebab panyakit jangkitan. Mengikuti bangsa Mesir kuno setelah menempuh kajian untuk mencari fakta ilmiah, salap madu untuk luka kini di pengeluaran di Australia.
6. Madu untuk Terapi
Bangsa Mesir dikenal paling piawai meramu ubat dari bahan-bahan alami. Madu termasuk dalam 500 resipi ubat dari 900 resipi yang diketahui. Rawatan moden yang merujuk pada terapi kuno penggunaan madu dari Mesir puas dengan hasilnya.
7. Madu untuk Merawat Luka
RS Universiti Wisconsin Medical School and Public Health misalnya, Memohon terapi madu bagi luka yang dialami pesakit diabetes. Uji cuba terhadap seorang pesakit berusia 79 tahun berjaya menyembuhkan kudis pada jari kakinya. Sang pesakit bahkan tidak jadi dipotong berkat terapi madu tersebut.
8. Madu untuk Antioksidan
Di New Zealand, terapi madu berjaya menyembuhkan lecet pada punggung pesakit yang terlalu lama terbaring di katil rumah sakit. Di Emiriah Arab, terapi madu untuk luka akibat herpes bibir dan alat kelamin mempercepatkan penyambuhan dan mengurangkan rasa sakit. Sementara itu untuk membuktikan peranan madu sebagai antioksidan penyelidik di Universiti California membuktikan penggunaan madu mampu meningkatkan antioksidan dalam darah. Uji cuba pada tikus untuk mengkaji kemampuan madu meningkatkan penyerapan kalsium memberikan hasil memuaskan. Penyelidikan di Universiti Purdue itu menyimpulkan, pengambilan makanan tambahan kalsium bersama madu mampu meningkatkan penyerapan kalsium oleh tubuh.
9. Madu untuk Awet muda
Mengapa Ratu Elizabeth berumur panjang? Boleh dipercayai, madu berperanan besar dalam menjaga kesihatan sehingga membuat keduannya berumur panjang. Bagi keluarga Kerajaan Inggeris, sarapan madu adalah kebiasaan setiap hari mereka mengoleskan madu berkualiti tinggi pada roti. Manis alami madu digunakan di Inggeris hingga pertengahan abad ke-17. Kebiasaan tersebut sempat berubah ketika gula yang dianggap lebih berkelas mulai di pengeluaran. Namun setelah gula semakin meluas pemakaiannya tak lagi terbatas pada kalangan atas, keluarga kerajaan kembali mengambil madu. Itulah sebabnya kesihatan mereka terjaga dengan baik.

MADU ASLI
Dewasa ini, madu semakin digemari kerana selain rasanya yang manis dan lazat, madu mempunyai pelbagai macam manfaat bagi kesihatan tubuh kita.Malangnya, hal ini dimanfaatkan oleh orang-orang dan pihak yang tidak bertanggungjawab dengan menjual atau mengedarkan madu palsu yang sukar dibezakan dengan asalnya.
Saat ini banyak sekali beredar madu palsu. Namun, dengan mengerti sifat dan kandungan madu, boleh dinilai mana madu yang "asli" dan "palsu", serta kualiti madu apakah baik atau jelek. Lalu bagaimana ciri-ciri madu yang asli, serta bagaimana cara membezakannya dengan madu palsu?
Ada 3 macam madu yang terbilang tidak asli, iaitu:
1. Pemalsuan JUMLAH, dilakukan dengan menambah jumlah madu "asli" dengan madu "palsu", misalkan mencampurkan gula / madu buatan yang relatif lebih murah untuk kemudian dikacau.
2. Pemalsuan MUTU, biasanya dilakukan dengan mengubah kadar air madu yang tadinya tinggi, lalu diturunkan dengan pemanasan.
3. Pemalsuan MENYELURUH, yakni madu yang dituntut "asli" padahal sebenarnya 100% buatan, jadi bukan madu yang nerasal dari lebah dengan komposisi asalnya.
Secara mata kasar memang sukar membezakannya, diperlukan ujian kuantitatif untuk memastikan keaslian madu. Melalui uji kuantiti, madu dapat dianggarkan dipalsukan atau ditambah sesuatu apabila; kadar sukrosa madu naik, kadar enzim naik / turun, kadar abu menjadi naik / turun, daya hantar listrik naik, kandungan pollen dalam sedimen turun, kandungan mineral turun, aroma dan rasa berubah, kandungan HMF (hidroksi metal Furfuraldehid) berubah, kadar protein turun , warnanya terang, madu mengandungi PbCl2, PbSO4, anion dan kation.
Kandungan HMF yang merupakan produk pemecahan glukosa dan fruktosa pada madu asli maksimum 3 mg/100 gram. Madu asli juga mempunyai keasidan (pH) yang tetap berkisar 3,4-4,5, sedangkan pH madu palsu 2,4-3,3 atau diatas 5. Aktiviti enzim diastase pada madu asli yang berkualiti sekurang-kurangnya 5 dengan nisbah Kalium (K) dan Natrium (Na) sekitar 4.0. Pada madu palsu nisbah 0,05-0,1. Madu asli mempunyai sifat khas memainkan optic ke kiri yang boleh diperiksa dengan alat polarimeter.
Itu adalah cara simpel membezakan madu asli dan palsu. Dan berikut ini ada maklumat tambahan tentang ciri-ciri madu asli dan palsu:
Madu yang beredar di Indonesia umumnya dihasilkan dari tiga jenis lebah; apis dorsata (lebah hutan), apis mellifera (lebah unggul) dan apis cerana (lebah tempatan) yang ada di atas bumbung rumah. Dari segi kualiti, madu hutan (madu organik) berwarna hitam pekat lebih baik daripada madu yang di penanaman.
Malangnya, masyarakat sudah terbiasa penggunaan madu penanaman berwarna coklat cerah. Akibatnya, madu hutan dianggap sebagai madu palsu. Banyak orang ingin tahu untuk membezakan madu asli yang dihasilkan lebah pencari makan di alam bebas dari madu palsu (sirap gula, misalnya).
Peredaran madu palsu di pasaran sangat tinggi. Uji madu asli atau palsu melalui aroma, semut yang mengerumuni, kekentalan jika dititiskan pada debu, belum jadi jaminan keaslian sebuah produk madu.
Di makmal, kandungan glukosa pada madu asli agak dominan kelihatan dan kandungan sukrosa lebih menonjol pada madu palsu. Madu asli mengandungi mineral seperti natrium, kalsium, magnesium, aluminium, besi, fosforus dan kalium. Vitamin dalam madu berupa thiamin (B1), riboflavin (B2), asid askorbik (C), pyridoxine (B6), niasin, asid Pantothenic, biotin, asamfolat dan vitamin K.
Madu asli mengandungi enzim sedangkan madu palsu tidak. Enzim tidak boleh dibuat manusia, dan hanya boleh dibuat lebah madu. Enzim-enzim terpenting dalam madu;diatase, invertase, glukosa oksidase, peroksidase dan lipase. Diastase merupakan enzim pengubah karbohidrat kompleks (polisakarida) jadi karbohidrat sederhana (mono sakarida).Invertase merupakan enzim pemecah molekul sukrosa jadi glukosa dan fluktosa. Oksidase memikul peranan sebagai enzim pembantu pengoksidaan glukosa jadi asam peroksida.Enzim peroksidase melakukan proses pengoksidaan metabolisme. Semua bahan-bahan berguna untuk proses metabolisme tubuh.
Sedangkan madu palsu mengandungi campuran glukosa dengan gula pasir, buah, flavour dan zat warna sangat merugikan kesihatan manusia. Ciri-ciri madu asli harus berwarna-warni, hitam pekat (berasal dari bunga akasia), hitam kemerah-merahan, kuning cerah, kekuningan atau kuning keputih-putihan (lebah penanaman). Bila mendapatkan madu dengan warna dan kekentalan sama perlu diberi perhatian kerana warna madu asli tidak pernah sama.
Aroma juga boleh dijadikan media untuk menentukan asli atau palsunya sebuah produk madu. Madu asli punya aroma dan bau khas seperti madu dari bunga rambutan, kapuk randu atau kelengkeng. Ini berbeza dengan madu palsu yang sama sekali tidak wangi.
Ujian lain, madu asli bila dicurahkan di atas pinggan sebanyak dua senduk lalu disirami air putih dan digoyang ke kanan ke kiri akan membentuk sarang lebah. Jika tidak merebak walaupun bercampur dengan air, maka kategori madu palsu.
Pelanggan juga dianjurkan untuk cuba sendiri dengan menjadikan tubuh sebagai makmal alam.Caranya, puasa selama 10 jam, lalu periksa gula darah. Katakan A minum madu 2-3 sudu.Sesudah 2 jam, periksa lagi gula darah. Katakan B bila madunya murni dan alami, perbezaan antara B dengan A kecil.
Pesakit kencing manis (DM) yang berpengalaman minum madu boleh merasakan madu asli dan madu palsu. Bila selepas minum madu, badan jadi segar dan bertenaga kembali (sama seperti bukan pesakit DM yang baru sahaja minum teh manis), itu menandakan madu yang baru diminum asli dan alami. Dalam tubuh pesakit DM, madu diubah jadi tenaga (tanpa bantuan insulin).
Malangnya, saat ini banyak madu palsu yang menyerupai madu asli hingga cara-cara tersebut hanya boleh sebagai bahan pertimbangan saja. Tipsnya adalah dengan membeli madu di tempat yang sudah dipercayai. Bila terpaksa membeli di tempat lain, bandingkan apakah harganya tidak terlalu beza jauh dengan madu sejenis dari jenama lain. Jika harganya sangat murah, boleh jadi madu tersebut adalah madu buatan.
Khasiat madu asli sudah terbukti baik untuk rawatan, meningkatkan kekuatan badan dan digunakan untuk kecantikan.
Khasiat Madu Asli pada Darah
Memulihkan kembali bekuan darah dan membetulkan pengaliran darah.
Pembersihan lapisan darah dan darah menjadi bersih.
Mengimbangi kandungan lemak dan membuat jantung aktif.
Menghilangkan rasa kebas-kebas dan mengurangkan tekanan darah tinggi.
Khasiat Madu Asli menambah kekuatan tubuh
Cepat memulihkan, menyegarkan dan menambah tenaga tubuh badan.
Menjaga dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap penyakit.
Memperkukuhkan kerja jantung
Menambah kekuatan sex kerana madu mempunyai kandungan mineral boron.
Khasiat Madu Asli sebagai Perubatan
Luka diabetes akan cepat sembuh dengan disapu madu asli
Minum 2 sudu teh madu asli sebelum tidur akan menghingakan penyakit insomnia
Meminum madu asli yang kaya propolis membantu penyembuhan kanser.
Madu Asli mempunyai kemampuan lur biasa untuk mengatasi penyakit buah pinggang. Dll
Khasiat Madu Asli untuk Kecantikan.
Madu asli baik untuk menjaga kelembutan dan kelenturan kulit. 
Madu asli baik untuk meremajakan dan mencerahkan kulit wajah. 
Gunakan 1 sudu teh madu untuk creambath rambut akan membuat rambut segar dan berkilau. 
Madu asli juga terbukti untuk menjaga tubuh tetap awet muda.

Berminat sebagai pengedar atau usahawan bersama kami, sila hubungi

012-9898714 atau 017-9898714

atau mereka yang berhampiran anda
 
East Malaysia 


Sabah 
Windrajeny (Ranau-Sabah) 016 811 4378,, Siti Fadzilah (Sabah) 014 203 0608, 
 808 2100, Endang (Keningau) 016 626 4269


Sarawak  
Dayang Eezan (Kuching) 016 888 2548, ,Hasbullah (Kuching-Sarawak) 016 872 4977, Hasif(Limbang) 013 807 0982,  Martina Mengan (Miri) 013 800 6743
Ivy Lyrun (Miri) 019 540 7371, Kristele (Kuching) 014 587 566, Eyka (Bintulu) 012 886 2445, Feeya Ann (+673 713 8978, Normiyati (Miri) 01126800663, Helen (Kuching) 016 800 4926

East Coast of Peninsular 

Terengganu 
Pn Safarina (Dungun) 019 934 9788, Muhsinah (Dungun)  013 978 0365


Kelantan
  Aisham(KB-Kel) 013 913 1818, 

Noriana (KB) 019 959 2511, Mahani (Kota Bharu) 019 954 0039, Husniza (KB) 017 297 1236, Kak Long Zanita (Machang/KB) 019 512 2366
 
Pahang
CT Zaharah (014 518 3304, Shila(Temerloh) 012 981 4313, Norly(Kuantan-Trengganu) 017 951 2757, Ratnawati (Kuantan) 013 977 0141, Hajah Hayati Mohamad (Kuantan-Trengganu) 019 336 0848,  Suzi (Kuantan) 013 937 4721
Faiz 0179407949 (Kuantan-Kemaman), Fadli 012 983 4656, 
  Lokman (Kuantan) 013 9762 120, Ibrahim (Kuantan) 019 905 6228, Nasir (Jengka-Melaka) 019 229 1889,  En Bakri (Pekan) 013 996 1977, Naziah (Kuantan/Pekan) 011 1075 2375, Diana Galeri (Jerantut)013 959 8135, Nor Ajelah(Jengka) 019 276 7475, 
Fatin Zulaika (Kuantan) 013 922 3750, Rahila (Kuantan) 017 902 7105, Irfan (lanchang-Maran) 014 2192030, Wan Nashariza (Jengka) 017 972 0138

     
Melaka
  Ruhilah 011 3417 1911, Fatimah 019 342 3896


 *Pengedar dialu-alukan

Kuala Lumpur/Putraja
Syarifah Sahida (Putrajaya) 019 409 0177, Nadratul Nadia (Cheras/KL) 017 285 0743,  Norazian (Kajang/Bangi) 012 617 1026

North of Peninsular 
Kedah
 Azahari (Sg Petani/Penang) 0124478910,  Zaini(Kulim,Bkt Mertajam) 013 418 1958, A
snah (SPetani, Kuala Ketil) 019 522 9834 Manan(Sg Petani) 013 480 2628
*Pengedar dialu-alukan

 
South of Peninsular 
Johor
Pn Mez Mezlina (Muar) 012 387 4980, Pn Rohaida(Segamat) 019 669 5974, 
Azman Saliehan( Segamat) 012 751 4077
Siti Atikah (Muar Johor) 012 674 6760, Junaidah (Kota Tinggi)017 9949849, 
Zila (Kota Tinggi, JB) 010 712 6795,,
Ana (Tmn Molek,Johor Jaya,Desa Jaya,Permas Jaya) 017 7413181, Annie (JB) 010 8289208

*Pengedar dialu-alukan




No comments:

Post a Comment