Anda tentu pernah mendengar formula ini, "Untuk berjaya dalam perniagaan jualan langsung MLM, seseorang itu perlu melaksana konsep 5M. 5M mewakili mengguna, menjual, menaja, mesyuarat dan melatih (memberi khidmat).
Anda juga tentu pernah mendengar nasihat ini dari upline anda, "Jika anda ingin berjaya, hadiri setiap mesyuarat, setiap latihan, setiap rally dan setiap program yang dianjurkan oleh leader atau syarikat".
Apa yang mula-mula datang ke fikiran anda bila terdengar formula atau nasihat di atas? Adakah anda merasa teruja untuk melaksanakannya dengan sukarela? Besar kemungkinan anda berkeberatan untuk melaksanakannya tetapi terpaksa kerana ingin memburu kejayaan yang dijanjikan. Ia adalah sesuatu yang lumrah. Kebanyakan orang akan merasakannya sebagai satu beban atau sesuatu yang sukar dilaksanakan. Tidak kurang juga yang merasa sangsi dengan janji yang diberikan. Mereka mungkin percaya tetapi tidak yakin untuk melaksanakannya. Mereka mungkin mencuba beberapa kali, tetapi apabila mereke menemui kegagalan, mereka akan berkata bahawa kesangsian tersebut telah terbukti. Jesteru mereka meninggalkan perniagaan dan melupakan impian mereka untuk mencapai kebebasan kewangan melalui perniagaan jualan langsung MLM.
Jika anda merupakan salah seorang dari mereka, saranan saya -- Jangan salahkan diri anda, penaja anda, leader anda, syarikat atau industri jualan langsung MLM. Ia memang perkara biasa bagi manusia. Mereka yang berjaya bukanlah seorang yang luar biasa. Mereka adalah manusia biasa yang sanggup melakukan sesuatu yang luar biasa.
Pernahkah anda terbaca iklan yang menyatakan anda tidak perlu mengguna, menjual, menaja, mesyuarat atau maintain jika menyertai peluang yang dipromosikan? Anda mungkin tertarik untuk menyertainya.
Untuk menyegarkan kembali ingatan anda; Pemasaran berbilang tingkat, atau lebih dikenali dengan jualan lansung MLM, merupakan satu kaedah pemasaran atau pengedaran produk atau perkhidmatan. Anda akan mendapat pulangan apabila produk atau perkhidmatan diedarkan. Tiada pengedaran bermakna tiada pulangan. Jika produk atau perkhidmatan tidak digerakkan, tetapi anda masih mendapat pulangan, ianya bukan perniagaan jualan lansung MLM. Ianya mungkin satu pelaburan.
Berbalik kepada konsep 5M. Perlukah anda menjual? Bagaimana dengan mengguna? Sekiranya anda mengguna sesuatu produk disebabkan perniagaan dan bukan keistimewaan produk tersebut, bagaimana mungkin pembeli yang bukan ahli akan membelinya. Downline anda membeli produk yang dipasarkan oleh syarikat jualan langsung MLM anda demi kepentingan perniagaan beliau. Apabila beliau mendapati perniagaannya tidak berkembang seperti diharapkan, beliau akan berhenti membeli. Apabila beliau berhenti membeli, perniagaan anda akan terjejas.
Sekiranya anda menyertai perniagaan tersebut kerana keistimewaan produk atau perkhidmatan yang dipasarkan, peluang anda untuk berjaya adalah lebih besar. Sebelum itu anda perlu mengguna produk atau perkhidmatan tersebut untuk "merasai" sendiri keistimewaannya dan dapat berkongsi dengan penuh keyakinan mengenainya. Apabila anda sudah yakin dengan keistimewaannya, mengguna bukan sesuatu yang membebankan malah merupakan satu keperluan. Jika anda dan majoriti downline anda menggunakan produk yang dibuat atau dipasarkan oleh syarikat jualan langsung MLM anda, anda sudah tentu mempunyai jualan. Lebih besar organisasi anda, lebih besarlah volume anda. Jesteru anda tidak perlu risau tentang menjual. Anda boleh gunakan masa yang ada untuk tujuan penajaan.
Menaja -- siapa yang hendak kita taja? Setiap orang yang kita jumpa? Kata orang lebih senang untuk menaja orang yang tidak dikenali berbanding dengan sanak saudara dan sahabat handai. Kenapa begitu? Sepatutnya sanak saudara dan sahabat handailah yang lebih senang untuk kita taja. Kita tentu tidak merasa malu untuk membentangkan peluang yang kita temui tersebut kepada mereka.
Pertimbangkan bahawa mereka mengenali kita, kedudukan kita, tabiat kita, latarbelakang kita dan segala-galanya mengenai kita. Tiba-tiba kita ingin menceritakan satu impian yang begitu besar (kebebasan kewangan), percaya atau yakinkah mereka? Jika anda berada ditempat mereka, apa pendapat anda bila ada sanak saudara atau sahabat handai yang datang untuk menaja anda. Anda mungkin menyertai mereka kerana "terpaksa" (tidak sanggup mengatakan tidak) atau berkata, "tunggu kau berjaya dulu".
Jadi bagaimana anda hendak menaja? Tanya diri anda, pernahkah anda menyertai sesuatu aktiviti secara sukarela dan melaksanakannya dengan bersungguh-sungguh? Jika jawapannya ya, ingat kembali apa yang menyebabkan anda menyertainya. Sebab yang membuat anda tersentuh, terharu dan teruja untuk menyertainya dan melakukannya dengan bersungguh-sungguh. Lihat pula mengapa anda menyertai perniagaan jualan langsung MLM yang anda usahakan sekarang. Sekiranya sebab tersebut sesuatu yang membuat anda tersentuh, tergerak hati dan teruja, kongsikannya dengan prospek anda. Sekiranya mereka tersentuh, terharu dan teruja dengan apa yang anda kongsikan, pelawalah mereka untuk bersama anda bagi menzahirkan apa yang membuat mereka tersentuh, terharu dan teruja.
Sebagai contoh, saya ceritakan kisah seorang peguam yang giat menjalankan perniagaan jualan langsung MLM. Anak beliau yang berumur 5 tahun mengidap penyakit asma yang kronik dan sedang menjalani rawatan. Wang ringgit tidak menjadi masalah kepada beliau, pendapatan beliau sebagai seorang peguam swasta amat lumayan sekali. Yang selalu merisaukan beliau ialah apabila anaknya diserang asma di waktu awal pagi. Ketika kebanyakan orang sedang tidur, beliau dan isteri terpaksa berkejar ke hospital. Perkara tersebut bukan sekali dua terjadi, tetapi berulang kali sehingga menjejaskan kehidupan mereka suami isteri. Untuk pendekkan cerita, penyakit anak beliau bertambah baik selepas mengambil satu produk pemakanan tambahan. Mereka merasa tersentuh, terharu dan teruja dengan perkembangan anak mereka. Mereka ceritakan perkembangan anak mereka kepada sanak saudara dan kenalan tanpa sebarang niat tersembunyi, mereka cuma hendak berkongsi kegembiraan mereka. Ini membuat mereka yang mendengar merasa tersentuh, terharu dan teruja dan mula bertanya tentang produk berkenaan. Itulah saat yang merupakan titik permulaan peguam tersebut menceburi diri dalam dunia jualan langsung MLM. Misi beliau ialah untuk memberi peluang kepada kaum keluarga dan para kenalan menjalani kehidupan yang sihat. Beliau kini merupakan salah seorang leader dalam syarikat jualan langsung MLM yang beliau sertai.
Berminat sebagai pengedar atau usahawan bersama kami, sila hubungi
012-9898714 atau 013-9845898
atau mereka yang berhampiran anda
East Malaysia
Sabah
Aimi Atirah (KK-Sabah) 014 672 9798, Windrajeny (Ranau-Sabah) 016 811 4378,Roziah (Tawau-Sabah) 0199385359, Siti Fadzilah (Sabah) 014 203 0608, Prof Madya Mat Yasin(Uitm Sabah) 016 880 1010, Leena (Sabah)016 838 3365, Mansur (Sabah) 010 338 6013, , Pn Petronella@ Fatimah (KK-Sabah) 018 838 3623, Andy Pius (KK- Sabah) 019 815 2861, Faizal (KK-Sabah) 010 931 5600, Rosminah Jainal 013 877 9797, Phyllis Evanelline 014 559 3939, Leslie Taha 017 880 2012, Ailin 013 876 2540, Lynda Jumin (Ranau) 012 842 6970, Laila Amirah (Ranau) 012 876 3032,Lynn (KK) 017 808 2100
Sarawak
Dayang Eezan (Kuching) 016 888 2548, ,Hasbullah (Kuching-Sarawak) 016 872 4977, Hasif(Limbang) 013 807 0982, Izan (Bintulu) 0138307030, Pn Jannah 019 8552162, Norahima (Kuching) 010979 1979, Syahirul Annuar (Kuching) 013 692 9755, Dayang Rogayah 012 877 6077, Siti Hawa 012 866 1417, Mael 013 829 9978
East Coast of Peninsular
Terengganu
Norkhalipah (Kuala Terengganu) 011 2546 9571, Rosliaty (Kuala Terengganu) 018 955 8163, Zailawati (Kuala Trengganu) 019 7134826,Tuan Rosliza (Kemaman) 017 970 5335, .Pn Safarina (Dungun) 019 934 9788, Shukri (Kemaman) 017 966 2905,
Kelantan
YM Nik Maizah(Kelantan)010 919 1300, Aisham(KB-Kel) 013 913 1818, Deyan (KB) 019 995 6990,
Pahang
Terengganu
Norkhalipah (Kuala Terengganu) 011 2546 9571, Rosliaty (Kuala Terengganu) 018 955 8163, Zailawati (Kuala Trengganu) 019 7134826,Tuan Rosliza (Kemaman) 017 970 5335, .Pn Safarina (Dungun) 019 934 9788, Shukri (Kemaman) 017 966 2905,
Kelantan
YM Nik Maizah(Kelantan)010 919 1300, Aisham(KB-Kel) 013 913 1818, Deyan (KB) 019 995 6990,
Pahang
Ija (Jengka-Temerloh)011 1943 3084, Zalifah (Jengka-Temerloh) 017 932 5501, , CT Zaharah (014 518 3304, Zakiah(Temerloh) 013 969 7693, Shila(Temerloh)012 981 4313, Lili Muliani (Jerantut) 012 655 2087
Norly(Kuantan-Trengganu) 017 951 2757, Sofian (Kuantan-Trengganu) 017 907 0932, Asward (kuantan-Pahang) 012 492 7070, Saiful (Kuantan) 014 847 0445
Ratnawati (Kuantan) 013 977 0141, Zulaiha (Kuantan-Trengganu) 012 493 7070,, Hajah Hayati Mohamad (Kuantan-Trengganu) 019 336 0848, Saiful (kuantan) 014 847 0446, Suzi (Kuantan) 013 937 4721, Faiz 017 940 7949 (Kuantan-Kemaman), Fadli 012 983 4656,
,
Zulfazilah(Kuantan) 0139362622, Lokman (Kuantan) 013 9762 120Ibrahim (Kuantan) 019 905 6228, Nasir (Jengka-Melaka) 019 229 1889, Azrul(Kuantan) 017 966 5696, En Bakri (Pekan) 013 996 1977, Aishah Ghazali (Kuantan) 011 3624 3124
Diana Galeri (Jerantut)013 959 8135, Nor Ajelah(Jengka) 019 276 7475, Eja(Raub) 014 796 2824, Shila (Temerloh) 012 981 4313, Norlela (Kuantan) 017 653 8863
Melaka
Siti Hairani (Melaka) 017 736 2781, Hafiz 012 926 7422
*Pengedar dialu-alukan
Negeri Sembilan
Norfarhana( Seremban-PD) 019 6169394, Nor (Seremban) 019 930 6170
*Pengedar dialu-alukan
Kuala Lumpur/Putraja
*Pengedar dialu-alukan
Negeri Sembilan
Norfarhana( Seremban-PD) 019 6169394, Nor (Seremban) 019 930 6170
*Pengedar dialu-alukan
Kuala Lumpur/Putraja
Jamaludin (Kuala
Lumpur, Putrajaya) 0111190 0015, Syarifah Sahida (Putrajaya) 019 409
0177, Lukman(Putrajaya) 012 327 8790, Nurwahida(Putrajaya) 019 910 9121, Shieda (Kuala Lumpur) 014 712 4520
Wahida(Klang, Shah Alam, KL) 019 342 2313, Ita(Shah Alam) 018 244 3647, Shida (Subang, KL) 014 712 4520,
Nor Hayatie (Kuala Lumpur) 016 446 7122,
Halim Hj Haneef (Ampang,Kuala Lumpur) 012 355 1506, Azura (Gombak) 019 377 6872, Syarifah Shahida (Putrajaya/Kajang) 019 409 0177, Asyraf (Shah Alam) 017 337 2434, Azni (Klang/Shah Alam) 012 216 9359, Amirudin (UIA) 017 724 4480
Halim Hj Haneef (Ampang,Kuala Lumpur) 012 355 1506, Azura (Gombak) 019 377 6872, Syarifah Shahida (Putrajaya/Kajang) 019 409 0177, Asyraf (Shah Alam) 017 337 2434, Azni (Klang/Shah Alam) 012 216 9359, Amirudin (UIA) 017 724 4480
North of Peninsular
Kedah
Amran (Alor Setar Kedah/Perlis) 017 435 8375, Norwani (Alor Setar Kedah/Perlis) 017 435 8370, Zaini(Kulim) 013 418 1958, Halijah 011 3631 3775, Azahari (Sg Petani) 012 447 8910
*Pengedar dialu-alukan
Pulau Pinang
Izhar (Penang) 016 450 6922,Norhashima (Nibong Tebal) 013 4676661, Ita (Perda) 011 2648 9875,
*Pengedar dialu-alukan
Perak
Salina (Ipoh-Perak) 012 529 9925
*Pengedar dialu-alukan
South of Peninsular
Johor
Johor
Siti Atikah (Muar Johor) 012 674 6760, Razak (Mersing,JB-Johor) 013 762 7662, Junaidah (Kota Tinggi)017 9949849,
*Pengedar dialu-alukan
*Pengedar dialu-alukan
No comments:
Post a Comment